Základní škola a Mateřská škola NučiceKubrova 136, 252 16 Nučice

Tripartity

Naše škola bude od letošního roku ve všech třídách 2x ročně realizovat, místo klasických třídních schůzek, tripartitní schůzky – setkání mezi žákem, rodičem a učitelem, které pomáhá dětem převzít odpovědnost za své učení a společně sdílet radost z pokroků.

Co jsou to tripartity?

Tripartita je setkání, rozhovor ŽÁK – RODIČ – UČITEL. Dává prostor k otevřené a bezpečné komunikaci o práci žáka ve škole, o jeho pokroku – co již umí, kde přidat, co ho ruší, kde potřebuje podporu nebo naopak co mu pomáhá, co se daří (více se hlásit, zlepšit domácí přípravu, umět spolupracovat ve skupině, více naslouchat apod.)

V hlavní roli je žák, kterému tripartita poskytuje prostor k sebehodnocení. Učí ho o sobě mluvit a zároveň naslouchat. Rodič a učitel nejen naslouchají a poskytují podporu, kladou i otázky. Mají možnost vidět dítě, jak přebírá větší zodpovědnost za své učení, hledá vhodné cesty ke svému rozvoji.

Jak tripartity probíhají?

Tripartita obvykle trvá 15 – 20 minut. Rodiče se mohou přihlásit na konkrétní termín/čas prostřednictvím tabulky zaslané třídními učiteli. Předem také obdrží krátký dotazník, který pomáhá dítěti i rodičům připravit se na setkání, pak může pomoci jako „vodítko“ při rozhovoru. Tripartita může probíhat i nad portfoliem žáka, kdy žák představuje své práce. Hodnocení jednotlivých odborných předmětů vyučovaných netřídními pedagogy, obdrží třídní učitelé před konáním tripartity a budou součástí hodnocení práce a pokroku žáka.

Celý rozhovor probíhá v příjemném a přátelském prostředí. Společně se hodnotí, co se povedlo, co by se mohlo zlepšit nebo co by dítě chtělo zvládnout příště. Rodič získává konkrétnější představu o tom, jak se jeho dítě učí, jakého individuálního růstu dosahuje. Stanovují se kroky (smlouva o pokroku, dohoda), které dítě podpoří v dalším učení. Tripartity nejsou o známkách, nehledají chyby a neřeší konflikty (např. rodič versus učitel), jejich cílem je podpořit rozvoj dítěte.

Co tripartity přinášejí?

Tripartity dávají rodičům jasnější představu o individuálním růstu jejich dítěte. Děti naopak získávají prostor mluvit o sobě, reflektovat své učení a učit se naslouchat druhým. Učitelé lépe poznávají žáky jako jednotlivce, jejich silné stránky i oblasti, kde potřebují podporu. Rozhovory jsou diskrétní a případné slabší stránky se tak neřeší před celou třídou. Vytváří se tak vstřícnější prostředí ve škole, posiluje se vzájemná důvěra a spolupráce mezi školou a rodinou. Děti rodiče i učitelé společně hledají způsoby, jak podpořit osobní růst žáka.

Co je cílem tripartit?

Tripartitní setkání jsou součástí formativního hodnocení, která naše škola uplatňuje (hodnotí se individuální pokrok žáka, ne jeho srovnávání s ostatními spolužáky). Výsledkem je stanovení dalších kroků, které mohou dítě posunout dál, společné porozumění a dohoda na podpoře na cestě k dalšímu učení.

Tripartity jsou sice časově náročné pro pedagogy, rodiče i žáky, ale přináší své ovoce v podobě spokojeného klima ve škole, vzájemného naslouchání, vzájemné úcty, posílení důvěry a spolupráce všech účastníků školního života.